Fietsend door Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Fietsend door Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Fietsend door Beijing!

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

05 Oktober 2010 | China, Peking

Vanwege de Gouden Week was het tehuis voor gehandicapten gesloten en kregen we vandaag een alternatief programma: op de fiets door het centrum, met Nederlandse begeleiding.

Niet zoveel foto"s gemaakt want je hebt al je aandacht nodig om het er heelhuids af te brengen! Zo blijkt hier afslaand verkeer voorrang te hebben: of je nu op een zebrapad staat, of groen licht hebt, ze zijn geneigd om je al toeterend net niet omver te rijden!
Maar prachtig om zo over een berde autoweg langs het Tiananmen plein te fietsen en ook om door de Hutongs te gaan, maar wel altijd bellen met je fietsbel anders weet men niet dat je er bent. De electrische fietsen zijn ook prima, geen extra luchtvervuiling, maar nadeel is dat je ze niet hoort aaankomen.

Na een heerlijke Chinese lunch reden we terug over een hele luxe en dure 'koopgoot' de Wangfuchan of zoiets. Daarna afscheid genomen van onze gids, Elsbeth.

Toen nog gewandeld naar het Jingshan Park dat ten noorden van de verboden Stad ligt. Ten tijde van de Ming dynasty heeft de keizer daar een berg met een tempel erop laten maken. Daar zijn we helemaal bovenop geklommen met als beloning een prachtig uitzicht op Beijing, en ook een directe inkijk in de Verboden Stad, waar het nog steeds razend druk was. We hoorden op het nieuws vanmorgen dat er maar liefst 980.000 mensen gisteren naar het Tiananmen plein waren gekomen!

Morgen 6 oktober, waarschijnlijk geen verslag. Dan gaan we met de nachttrein naar Xi'an, is de bedoeling. En of we daar weer zo gemakkelijk bij internet kunnen weten we ook niet, dus voorlopig:

Zai Jian!

• 05 Oktober 2010 - 15:33

Irma & Duco:

Fietsen! jullie zullen je haast thuis gevoeld hebben! Die nachttrien lijkt me ook wel een aparte belevenis. Sambal bij? Mooie foto's hoor, ga zo door. Groets.

• 09 Oktober 2010 - 09:28

Esther:

Wauw,wat een vakantie zeg...leuk geschreven ook steeds,net of ik erbij ben,lijkt me wel wat eng daar fietsen hoor,of lopen of gewoon in al dat drukke verkeer te zitten :-P