Van Beijing naar Xi'an - Reisverslag uit Xianyang, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Xi'an - Reisverslag uit Xianyang, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Xi'an

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

07 Oktober 2010 | China, Xianyang

Nog een laatste dag in Beijing doorgebracht met het vaste voornemen om nu wat minder te wandelen. We zien veel maar onze voeten en rug moeten nog langer mee!

Dus eerst in de ochtend naar de 'Theestraat' die achter de dichtst bijzijnde Hutong (oude volkswijk) ligt.Daar kijken we echt onze ogen weer uit. Elke winkel kan wel op de foto, en binnenin hetzelfde verhaal. En weer probeert men vooral ons, als duidelijk Westerse tourisren, naar binnen te lokken. We laten ons verleiden om wat Chinese kommetjes te kopen en ook drinken we grote koppen luxe koffie in een prachtige souvenirwinkel.

Dan vatten we het plan op om alsnog naar het Olympisch terrein uit 2008 te gaan. Dat kan met de metro die slechts 2 yuan (ogeveer 22 eurocent) per rit kost. Het is wel 3 kwartier reizen met 4 overstappen, en steeds goed uitkijken welke richting we dan moeten hebben. Bovendien is het barstens vol Chinezen die zelf ook wel eens het 'Vogelsnest' zoals het Olynpisch stadion genoemd wordt, willen zien.

Het is een immens terrein en alles ziet er wat onwerkelijker uit doordat het nu heiig is (of is het gewoon smog?). We lopen van de Olympic Green over een brede boulevard waar de andere (chinese) touristen het ook zichtbaar naar hub zin hebben. Dan weer hete hele eind met de metro in omgekeerde richting. We worden veelvuldig aangestaard omdat er blijkbaar weinig westerlingen zijn die zo reizen.

Terug bij het hotel besluiten we de resterende tijd nog door te brengen met een echte Chinese massage. Vlakbij is een gelegenheid waar we een uur lang onder handen genomen worden: voor Sylvia de voeten en voor Rob de rug en schouders. En dat voor nog geen 11 euro samen. We voelen ons weer helemaal fit.

Nog een laatste avondmaal: Peking stoofpot heet het restaurant maar we eten toch weer wat anders.
Dan staan we op tijd klaar om vervoerd te worden naar het Westellijke station van Bejing. Doordat op 7 oktober iedereen weer terug moet zijn (einde Golden Week) is het superdruk in het station! Onze gids weet gelukkig goed de weg. Ze begeleidt ons zelfs tot aan de slaapwagons en dat is maar goed ook want we bleken eigenlijk in verschillende coupe's geplaatst te zijn.. Gelukkig wil er wil iemand ruilen en kunnen we toch samen de 1100 km naar Xi'an afleggen in een sneltrein die er met 5 minuten vertraging 11 uur later is. Daar staat gids 'Frankie' ons op te wachten en die vervoerd ons naar de 1e attractie: het Sofitel hotel, alwaar we door overboeking een grotere kamer krijgen dan waar we eigenlijk voor betaald hebben. Gewoonweg koninklijk! Alleen is internet nu niet gratis en er zijn ook geen goedkope eetstalletjes in de buurt. Maar verder willen we hier eigenlijk wel de rest van de vakantie blijven!! Of toch maar niet, we komen tenslotte om alles te bekijken.

Morgen naar het Terracotta leger, waar affgelopen maandag volgens Frankie wel 6 miljoen bezoekers waren. Hopelijk zijn dat er morgen een heel stuk minder!

Zai tian

• 09 Oktober 2010 - 09:32

Esther:

Wat een drukte zeg zo in de gouden week:-)

en wat een lef om met de metro daar te reizen,erg goedkoop ook......sjonge tis een een heel avontuur vind ik hoor...leuk om het allemaal te lezen...nu nog 1 verslagje en ik ben weer helemaal bij..