Sanya, (not) the end of the world - Reisverslag uit Sanya, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Sanya, (not) the end of the world - Reisverslag uit Sanya, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Sanya, (not) the end of the world

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

17 Oktober 2010 | China, Sanya

De zaterdag in Guilin verliep heerlijk, rustig ontbijten en dan met de touristenbus (ruim en voorzien van airco) een hele rondrit voor weer slechts 4 yuan (45 eurocent). We hadden daarvoor wat gewinkeld voor etenswaren voor onderweg en ook direct ingeslagen voor de lunch: sushi! Zoals ook in Japan kun je die sushi in Guilin kopen in een 'over the counter' sushi bar op straat. Dat ziet er niet alleen heel mooi uit maar werd ook keurig ingepakt zodat het onderweg mooi bleef. We dachten dit te gaan eten halverwege de busrit bij de ' Swan pond': Dat bleek een tegenvaller! Er was helemaal geen meer of vijver maar alleen een vieze busterminal middenin een druk winkelgebied. Toch maar een hoekje gezocht om de sushi zo stijlvol mogelijk op te eten, met de gebruikelijke 'green tea' uit een flesje.

In de middag was de lucht helderblauw, en met een temperatuur van 26 C was het in het zonnetje aan de oever van de Li-rivier fantastisch om te wandelen, te zitten en te kijken naar de verschillende Chinezen die zich duidelijk ook goed vermaakten. Omdat we pas tegen 4 uur in de middag opgehaald zouden worden voor transport naar het vliegveld haalden we onze boeken uit de reeds gestalde koffers in het hotel en gingen we weer terug naar de rivieroever. Rob had zijn Chinese pet op en dat was maar goed ook, want Sylvia is nog licht verbrand.

Met enige spijt toch keurig op tijd naar het vleigveld van Guilin gegaan, weer onder begeleiding van een plaatselijke CITS gids , dit keer in een busje voor 10 personen. We moesten om 17.50 uur vliegen, maar het vliegtuig kwam pas om 17.30 uur binnen. Toch lukte het de chinezen om ons allen op tijd aan boord te krijgen (en de bagage gelukkig ook) , dan maar een keer zonder het vliegtuig te reinigen. We verwachten veel turbulentie, vanwege de onweersberichten op Hainan. Maar het vliegtuigje bleef ruim boven de luchtkastelen, waaroverheen de oranje gloed van de ondergaande zon scheen. Bij landing was het zelfs helder en konden we de lange lichtjeslijn aan de zuidkust zien: de meest zuidelijke plaats van China, Sanya!

Onderweg van het vliegveld naar het hotel vertelde de gids, die nu ook zelf chauffeur was (hoe efficient!), dat de Chinezen deze plaats het einde van de wereld beschouwen. Met als liedje van de stad: 'I will follow you' ....hoe toepassselijk.

Bij aankomst bleek dat het hotel recentelijk van eigenaar is gewisseld. Het was tot voor kort in Duitse handen (Kempinsky hotel) maar nu in Chinese. De naam is dan ook veranderd in ' Narada', wat volgens de gids de naam is van een of ander klein dier. Er is nog wel een eigen inpandige bierbrouwerij: en in het Paulaner Brauhaus in het hotel wordt dit bier nog steeds verkocht.

We werden weer eens als koningen ontvangen. De bellboy liet ons daarna het halve terrein zien met een shuttlebusjes en onze koffers erop; hij bleek de verkeerde kamer voor ogen te hebben. Na een half uur ronddwalen hadden we toch de juiste kamer in de Spa hotel gevonden: Super-super-super-de-luxe!! Het is een kamer groter dan menig Amsterdams appartement, met een ' open badzaal', 2 wastafels en dubbele 2-persoonsbedden. En alles draait hier om met water verwend te worden.

Het balkon buiten ook even snel bekeken: overdekt, met zitje en doorzicht naar zee (ons was 'mountanview' beloofd, en die zijn inderdaad rechts ook te zien). Het meest luxe is dat er op het balkon een vierkant ligbad is, waarschijnlijk een Spa!

Hebbem wij dit echt besteld?? Geen wonder dat men ons hier behandeld als miljonairs.

In de ochtend door een soort Tropisch oerwoud, meest overdekte gangen doorlopen naar de ontbijtruimte met uitzicht op zwembad onder de palmen en op een aangelegd riviertje. De tuin lijkt op een uitvergrote Tropische kas zoals te zien in de botanische tuin in Amsterdam. Tja, de Chinezen hebben tegenwoordig alles groter en beter.

Tijdens het ontbijt op het buitenterras barstte de eerste tropische regenbui los. Dat was een prachtig gezicht, en zolang je er alleen naar hoeft te kijken is het dus nog aantrekkelijk ook! Mooi zonnig weer is dus niet allesbepalend voor ' having a good time'.

Kijken of we de wereld buiten het hotel vandaag nog kunnen ontdekken, wat wel zou moeten want hier blijven om alle maaltijden te kopen zal behoorlijk in de papiern lopen.

Zai jian

• 20 Oktober 2010 - 11:38

Esther:

Toch gaaf een superdeluxe hotel:-)
    ben erg benieuwd hoe alle foto's geworden zijn...ook leuk dat jullie er dus ook hebben met jullie samen erop.