Tropisch regenparadijs voor twee - Reisverslag uit Sanya, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Tropisch regenparadijs voor twee - Reisverslag uit Sanya, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Tropisch regenparadijs voor twee

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

18 Oktober 2010 | China, Sanya

De weersvoorspellingen zaten er NIET naast, zoals de meneer in Beijing suggereerde: de hele zondag en maandag regen, varierend weliswaar van gespetter tot forse plenzen, maar toch: van ontbijt tot diep in de nacht!

Op zondagochtend toch een wandeling over het strand gemaakt, als enige 2 mensen, behalve de strandwacht (gekke Hollanders!). We verzamelden van onder onze paraplu een aantal prachtige draai-en andere schelpen; nu nog kijken of we er wat van mee naar Almere kunnen nemen.

In de middag gezwommen in het tropische zwembad, die van CenterParcs verbleken hier compleet bij! Behalve schitterende planten (palmen, soort bananenbomen en allerlei struiken en vegetaties die bij ons alleen als kamerplant bekend zijn) was er ook fauna. Zo zagen we, liggend in het zwemwater een weverrvogel en een soort honingzuiger (lange kromme snavel, die honing uit een rode Hibiscusbloem haalde). We hoorden krekels en kikkers, die de regen waarschijnlijk vooral prettig vonden. En later, tijdens een avondwandeling langs dit sprookjesachtig verlichte waterparadijs zagen we ook een grote slak, die ons wel verdwaald leek, want chloorwater is vast niet goed voor slakken! Wat wel een rijke ervaring was: we zwommen als bijna enigen in dit badcomplex: Alleen in het hete bubbelbad zaten we samen met een ouder Duits stel dat bijna dezelfde reis als wij hadden gemaakt, maar dan in een reisgezelschap. Verder kwam er later een groep Russen bij. Eerder vermeldden we dat het complex overgenomen zou zijn door Chinezen, maar bij nader inzien is Narada waarschijnlijk overgenomen door Russen! De bordjes in het Spa hotel zijn 2-talig: Chinees en Russisch. Maar ook de rest van Sanya en Hainan blijkt vol Russische toeristen te zitten! Gelukkig zijn degenen die we hier tegenkomen redelijk beschaafd en niet zoals we ze eerder in Rusland zelf tegenkwamen. Waarschijnlijk omdat deze hier allemaal schatrijk zijn.

Een nadeel van de ligging van dit Spa-hotel is dat je er alleen met een taxi of bus weg kan komen, De rit naar het stadcentrum duurt een half uur. Zondagavond hadden we echter geen zin om op onderzoek te gaan en een plaats te zoeken voor onze avondrijst. Dus besloten we om onszelf maar eens flink te tracteren en deel te nemen aan de BBQ die georganiseerd was in het Paulaner Brauhaus. Dat beviel eigenlijk heel goed. Er was een soort 'live-muziek: 2 zangeressen en een zanger die allerlei algemeen bekende liederen lieten horen onder begeleiding van een keybord. De dienstertjes die een Filipijns/ Maleis/ Vietnamees uiterlijk hebben, net zoals veel Chinezen op Hainan, waren gekleed in een soort Dirndel jurkjes. En de grote pullen bier werden grif verkocht. De BBQ zelf was veel chiquer dan we verwachten: allerlei geroosterde gerechten, maar ook koude salades, zelfs Kartoffelsalad, maar dat nam echt niemand (behalve Rob), als je uit zoveel Chinese heerlijkheden kunt kiezen (ook krab en garnaal en zalm). Maar er was geen BBQ te zien. Alles kwam gewoon uit de keuken.

Op maandag rustig aan gedaan want pas om 11 uur vertrok er een hotelbusje naar het centrum van Sanya. We kregen een kaartje mee dat we aan een taxi- of buschauffeur konden laten zien om de weg terug te vinden, want er werd pas laat in de middag een terugtransport georganiseerd. We wandelden eerst rond in het overdekte winkelcentrum, dat duidelijk weer alleen voor rijke toeristen was (Russen dus vooral). En men heeft hier te lijden onder het veel te vroeg ingevallen einde van het zomerseizoen: de kledingprijzen zijn 80% gedaald: Dus Rob kreeg een mooi zwart met zilver T-shirt voor 20 yuan (2,20 euro) in plaats van 98 yuan en Sylvia een nieuwe bikini voor 144 yuan.

Daarna liepen we een aantal meisjes achterna, die de eigenlijke woonwijk inliepen en zagen we hoe de mensen hier zelf wonen. Sommigen onder golfplaten en met maar 1 ruimte, waar wel bijna altijd een TV in staat, anderen een groter stenen huis, de ingang versierd met rode banieren met Chinese bezweringen erop. In een restaurantje dat goed bezocht werd door de plaatselijke bevolking hebben we onze lunch besteld. In een schrift hadden we enkele van de belangrijkste gerechten vertaald in het Engels staan. We trokken weer veel bekijks, maar men bleef op beleefde afstand. De kipschotel en tofu-varkensvlees met tauge schotels waren zeer smakelijk en voor minder dan 1/5 van de prijs in het hotel konden we onze buikjes weer heerlijk rond eten. Nog wat verder winkelen voor flesjes drinken en koeken voor de lunch die we morgen op het vliegveld hopen te nuttigen, en toen op zoek naar de bus voor de terugtocht. De 2e bus die we ons kaartje lieten zien bleek direct de goede! Voor samen 8 yuan hadden we weer een prachtige terugreis langs de palmenkust en het strand. Omdat het dus nog altijd regende waren de wegen op meerdere plaatsen diep overstroomd. Gelukkig kwam het verkeer nergens echt vast te zitten, maar wel vreselijksneu voor de mensen op de trapkarretjes en brommers!

Terug in het hotel maar eens gebruik gemaakt van de Fitness ruimte: maar weer alleen voor ons beiden! Na het eenvoudige avondeten (noedels die we hadden ingekocht in Sanya) nog een strandwandeling. En toen heeeel even een spoor van de zon gezien: de lucht kleurde net oranje in het Westen.

Morgen naar Hongkong. We volgen de berichten over de tyfoon Megi, die nu over Luzon, de Noordpunt van de Filipijnen raast. Het is de zwaarste orkaan in jaren en het kan niet anders of hij gaat zeer veel schade aanrichten! Daarna zal hij over de Zuid Chinese zee verder razen richting China naar het Westen. Blijft toch wel spannend: zal de kustplaats Hongkong er ook last van krijgen? Volgend verslag zullen we het weten!

Zai jian.

• 20 Oktober 2010 - 11:43

Esther:

Jammer van het weer.

gaaf van dat zwembad zeg,lijkt me een hele ervaring :-)