Knysna- dicht bij Garden of Eden - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Knysna- dicht bij Garden of Eden - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Knysna- dicht bij Garden of Eden

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

06 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Knysna

Vanuit Wilderness was het slechts 50 km over de N2, deel van de Garden route, naar Knysna (spreek uit nice-na). We stonden al voor 11 uur bij de balie van het wonderschone Knysna hollow resort, een groot contrast met het vorige onderkomen!. Zoals verwacht, en helaas, konden we nog niet inchecken.
We reden door naar het stadje Knysna zelf, ook om te winkelen voor nieuwe sandalen voor Sylvia. De oude waren namelijk helemaal aan de zolen versleten, door de wandeling door het Wilderness park. Helaas hebben de meeste vrouwen hier blijkbaar smallere voeten, want iets passends en stevigs konden we niet vinden. Bij een Italiaan dronken we cappucino die naar gewone koffie met melk smaakte. Daarna gingen we in een supermarkt kijken voor lunch. De stad ligt aan een groot estuarium, ook wel de Lagoon genoemd. Die heeft een kleine open verbinding naar de Indische oceaan, en de weerszijden worden de 'heads' genoemd. Daar wilden we onze lunch bij wijze van picknick gaan verorberen. De weg erheen, zo'n 4 km door moerasland, met prachtige uitzichten, was nogal druk. Maar bijna bij het eindpunt konden we alleen nog in de berm parkeren, en drommen mensen lieoen met ons mee richting het Oostelijke Head. Onderweg waren er prachtige vakantiehuizen, en in de schaduw van een daarvan, met uitzicht op de lagune, aten we onze sandwiches en dronken de ijsthee.
Daarna helemaal naar het punt waar de golven van de oceaan de lagune instromen: een schitterend wild gezicht.
Iedereen verdrong zich om te eten in de enige strandtent, maar wij gebruikten die alleen om naar het toilet te gaan.
Weer terug in het dorp leek het ons dat we nu toch wel in zouden kunnen checken. Maar om half 2 waren de kamers nog steeds niet op orde. Dus konden we bij de bar met TV scherm (Rob) of op het ontbijtterras met uitzicht op het zwembad (Sylvia) nog een tijdje wachten. Het park is paradijselijk, voor zover het de Garden route heet, is het hier echte Garden of Eden, met prachtige bloemen, struiken en vogels.
Pas om half 3 konden we het paradijs ook echt betreden.
We hadden een heerlijke kamer, meteen grote badkamer met dubbeldouche.
Maar eerst eindelijk eens genieten van het zwembad. Het weer werkte ook nog eens fantastisch mee: helderblauwe lucht en niet superheet (25C) wat zij daar zonnig en koel noemen. Voor ons in elk geval heet genoeg, en we moesten ook nog altijd zoveel mogelijk in de schaduw blijven want de verbranding van Nieuwjaarsdag was nu omgezet in een vreselijke vervelling. Liever geen foto's van dichtbij nemen dus!!
Na het zwemmen lekker relxed bij de pool boek lezen (Sylvia) of alles op de website zetten, nu we wel weer gratis internet toegang hadden (Rob).
Na een verfrisssende douche reden we terug naar Knysna om te gaan eten. De N2 gaat dwars door het stadje heen en er was een leuke pub die nog ruim plaats had voor ons toeristen. Samen met Duitsers, Zuid Afrikanen en Brabanders, genoten we van een goed maal, dit keer met bier, want steeds een fles wijn kopen en halfvol meenemen wordt ook wel veel wijn.
Helaas viel de maaltijd niet best voor Sylvia: hevige buikkrampen en drie keer in de nacht naar het toilet. De volgende ochtend was het gelukkig weer een stuk beter, en een voorzichtig ontbijt bleef er wel in. Toch jammer van zo'n fantastische verblijfplaats waar we ook zeker wel een week in plaats van slechts een nacht hadden willen blijven. De Porter stond al om half 8 voor de deur om onze koffers naar de auto te brengen, maar om 9 uur gingen we ook echt weg.
Verder langs de Garden route, op naar St Francis Bay Resort! We zien nog twee bavianen in de berm: verbode de Bobbejane te voeren!
Na 22 km is het Knysna Elephant resort. Daar worden weesolifanten opgevangen en verzorgd.
De reclame is dat je de olifanten kunt voederen en aanraken (20 euro pp) en voor 4x zoveel kun je ook een ritje op de rug van een 'ellie' maken. Wij besluiten om ze gewoon tegaan zien en voederen (voor 3 euro koop je een emmertje fruit zoals stukken wortel, ananas en papaya). We krijgen eerst allerlei instructies, via een filmpje en uitleg van een opzichter, dat het echte wilde dieren zijn. Je moet vooral nooit buigen of bukken.
Met een tractor die twee open karren trekt rijden we het veld in waar inderdaad bijna 10 olifanten op ons wachten. Elk half uur gaan ze oplijnen achter balkconstructies en steken ze hun slurf uit om het aangeboden voedsel in ontvangst te nemen. Dat levert vele flitsende foto's op! Ook als het voedsel op is en de ellies het veld in lopen mogen we met ze meelopen om samen met ze op de foto te gaan. Het is nogal warm en drie olifanten verdringen zich bij een moddergat om een lekker spuitend modderbad te nemen.
Nog geen uur na start staan we weer bij de souvenirwinkel. Het was erg leuk!
Door naar Cape St Francis over de N2, nog ruim 150 km. Voor lunch stoppen we in het plaatsje Stormsrivier in het Tsitsikamma natuurreservaat. Daarvandaan kunnen mensen allerlei activiteiten ondernemen zoals door boomtoppen zeilen (canopy tours), kanovaren en parachute springen. Onderweg zien we de aankondiging voor de hoogste bungeejump ter wereld. Maar wij houden het maar gewoon bij het gevaar op de autoweg. Gelukkig arriveren we rond half 3 op plaats bestemming, zonder kleerscheuren en met een mooi apartement dat we direct in kunnen.

• 07 Januari 2012 - 23:55

Dana En Lieke:

Hartstikke leuk zeg! Echte Afrikaanse landschappen en dieren! Welke van ' the big 5' missen jullie nog? Ook het buikkramp verhaal komt Dana erg Afrikaans voor. Wel naar, maar gelukkig gaat het beter en hebben jullie nog veel mooie dingen en luxe om je heen.