Franschhoek en via Kaapstad naar huis - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Franschhoek en via Kaapstad naar huis - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Franschhoek en via Kaapstad naar huis

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

12 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Franschhoek

De dag startte met een super-de-luxe ontbijt, Zelfs de sapjes en toast werden gebracht, en voor Sylvia ook nog eens een glas champagne! De rekening betaald van het luxe diner van de avond ervoor, en die viel met 55 euro inclusief drank best mee ook al was het voor wat wij tot dan toe betaald hadden wel veel.
Het wijngebied is groot en indrukwekkend. We reden vanaf Oudtshoorn, op aanraden van de gastvrouw van 'Fraai uitzicht', de scenic route en die was weer anders dan de 2 alternatieve routes die Fairfield tours voor ons had beschreven. Dat ging eerst door velden met wijnstokken richting Worcester en daarna weer heuvelgebied met wijngaarden.

De R43 richting Villiersdorp was redelijk rustig en de auto airco werkte prima gelukkig. Onder een stralend blauwe lucht reden we vervolgens langs de theewatersdamkloof. Een spectaculair waterbekken, met veel voor ons onbekende moerasachtige planten. Rob ging zelfs even parkeren en de hitte in (31 graden) om er wat foto's van te nemen. Daarna een klim omhoog, kronkelend over de R45, met gelukkig weinig vrachtverkeer voor ons. We moesten over de bergen om vervolgens af te dalen met een spectaculair zicht op het dal waarin Franschhoek ligt. Daarbij moesten we ook nog uitwijken voor bavianen op de weg.

Het laatste overnachtingshotel vonder we moeiteloos, en hoewel het pas half een in de middag was konden we toch al in onze kamer. Daar nuttigden we onze meegebrachte lunch, lekker koel. We verkenden vervolgens Franschhoek, waar we volgens de gastvrouw volledig 'safe' naartoe konden lopen. Dat naamen we ook al aan want tot nu toe hebben we ons nergens bedreigd gevoeld, ook al staat er bij sommige restaurants of hotels dat je al je wapens bij de balie in moet leveren (!)
Franschhoek is een kleine mondaine plaats waar, zoals de naam al zegt, ooit gesticht lijkt te zijn door Franse hugenoten. De namen van straten, hotels en wijnboerderijen verwijzen allemaal naar Frankrijk. Nu is het vergeven van de (rijke) Engelstalige bejaarden die geacht worden de vele kunstgalerijen en wijn restaurants te bezoeken. Voor ons niet echt veel aan, maar het zicht rondom op de bergen maakte veel goed.

Eind van de middag nog maar even verkoeling gezocht bij het zwembad, in de schaduw met een goed boek. Sylvia heeft de 'Almeerse rioolmoorden' nu ook uit.
Dus nog maar een nieuw boek gekocht voor de terugweg. We aten heerlijke steaks bij Dutch East, met een vriendelijke ober, die helaas tot twee maal toe verkeerde orders bracht. Maar het was wel lekker en oververzadigd keerden we terug.
Slapen was lastig: airco aan maakte veel teveel herrie, de fan gaf wel wat verplaatsing van warme lucht, maar midden in de nacht bedachten we dat we ook wel het raam open konden doen. Foute boel: direct drie muggen binnen die ons onmiddelijk lek gingen steken! Dus ramen weer dicht, muggen doodmeppen en weer proberen te slapen in de benauwde kamer. Voor Rob ging dat nog wel, maar Sylvia begon de dag geradbraakt.
De ochtend begon echter bewolkt, dus veel koeler, en na een klein ontbijt voelde Sylvia zich alweer een stuk beter.

Laatste dag alweer! Straks uitchecken en dan rijden we naar het vliegveld van Kaapstad. Als het een beetje volgens plan loopt gaan we de auto daar laten en met de bus naar het centrum. Met wat mazzel kunnen we dan nog een middagje sightseeing Kaapstad doen. Dan weer op tijd terug naar het vliegveld, auto inleveren en gaan inchecken. De vlucht is om 0.20 uur, dus dat wordt weer een gebroken nacht.
Maar wat een geweldige vakantie hebben we er dan opzitten!

• 12 Januari 2012 - 20:40

Lieke:

Dan zijn jullie in zuid-Afrika en dan gaan jullie de Almeerse riool moorden lezen! Misschien toch een klein teken van heimwee? Al zou ik niet snappen waarom aangezien het allemaal nog steeds klinkt als een geweldige vakantie!