Tweetalige hoofdstad Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Tweetalige hoofdstad Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Tweetalige hoofdstad Ottawa

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

23 Juli 2011 | Canada, Ottawa

Van alle nachten die we tot nu toe gehad hadden was de afgelopen nacht het moeilijkst om te slapen. We hebben last gehad van Festival herrie, muggen, trein-en autoverkeer en vooral ook airco's en/of hitte: alles tegelijk zorgde nu voor een heel vermoeiende nacht. In de ochtend was het nog steeds niet afgekoeld: 24 graden, en de temperatuur ging alweer stijgen.

Dus toch maar op tijd alles weer in de auto geladen en op weg. Nu vooral over grote autowegen, die tot nu toe tolvrij lijken. Na ruim 2 uur waren we in de buurt van Montreal. Dat zag eruit als wat complexer met alle wegen door de stad zelf. Dus eerst maar eens goed wakker worden met een grote mok koffie en een chocoladebroodje in de populaire (want goedkope?) Tim Horton's. Daarna viel het mee om de weg te vinden, Ottawa/Gatineau (aan elkaar gebouwd) werd op tijd aangegeven.

Om niet alleen maar de hele dag te rijden besloten we een park net buiten Ottawa te bezoeken om te lunchen. Het bleek een perfecte plek (nadat Sylvia zich goed met Deet tegen de steekvliegen en muggen had ingesmeerd) met overdekte picknictafels.

Het gebied heet Mer blue en bestaat uit een oud veenmoeras. Na de lunch gingen we ondanks de hitte (tegen de 30 graden) de rondwandeling maken: een schitterend gebied! Met veel uitleg op borden, maar voor 2 biologen was dat makkelijk over te slaan zodat we binnen een half uur weer bij de auto waren.

We waren daarna tamelijk rechttoe, rechtaan bij de gereserveerde Days Inn. Eigenlijk te vroeg voor inchecken, maar er was gelukkig wel al een kamer vrij. Heerlijk koel en geluidsarm, dus eerst maar eens een siesta gehouden.
Buiten was het toch veel te warm, men spreekt hiet van de warmste julimaand sinds 1955!

Eind van de middag toch maar eens gaan kijken hoe Ottawa eruit ziet. Het is een beetje te vergelijken met Den Haag, een stad met veel parkgebied en grote ambassade gebouwen. Ook is er een soort marktplaats en een centrale straat (Sussex) waaraan veel pubs en andere eetgelegenheden zitten.

Maar wij hadden ons oog later vallen op een 'Oost Afrika' restaurant. Dat was een Ethiopisch restaurant en een gemixed vega-gerecht voor 2 personen kostte nog geen 15 euro. Heerlijke verse ananas- en mango sapjes erbij maakte het compleet.

Morgen de stad maar eens verder verkennen. Het blijft zo heet volgens de voorspellingen dus zullen we ons heil vooral binnen moeten zoeken. Bijv in het grote Art museum. We doen veel aan kunst deze vakantie!

En wat de taal betreft: alle straatnamen en alle borden zijn in Ontario zowel in het Frans als in het Engels. Dat was in Quebec niet zo: alles was alleen in het Frans, hoewel men steeds erg goed Engels bleek te verstaan en te spreken, maar pas nadat men merkte dat we geen Canadezen waren.

• 23 Juli 2011 - 07:03

Dana:

Klinkt lekker dat Afrikaanse restaurant!
    En dat met zulk lekker weer, wat Yentl en ik ook eindelijk gaan opzoeken morgenvroeg. Ik zal niet veel verslagen meer kunnen lezen dus jullie laatste week maar tot nu toe erg leuke verhalen en foto's ! Tot In augustus X

• 24 Juli 2011 - 05:43

Irma:

Wat een tegenstelling met het weer in Nederland! Zondagochtend 8 uur en het regent :-( met het vooruitzicht dat dit 24 uur zo blijft. Genieten (?)jullie nog maar even van de hitte haha. Alvast goede terugreis gewenst!