En toen nog de terugreis - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu En toen nog de terugreis - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

En toen nog de terugreis

Door: Rob en Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

20 Juni 2013 | Indonesië, Batavia

Na het laatste verslag hebben we in de middag een fietstocht rond het eiland gemaakt. Dat kostte ongeveer anderhalf uur, grotendeels omdat delen van de weg aan de westkant van het eiland uit los zand bestaan waar je moet lopen. Aan de oostkant, dwz, aan de Lombok-kant, is alles volgebouwd. Het is EEN lange straat met horeca en winkels. Aan de Westkant kijk je uit over de zee met in de verte Bali. Daar zijn ook nog wat resorts en huisjes voor toeristen die wel strand maar minder drukte willen.

Sylvia had de fietstocht zo getimed dat we bij zonsondergang aan de zuidpunt van Trawangan zouden zijn. Die zonsondergang moet daar heel mooi zijn. Er waren dan ook veel cafes en restaurants die iets met 'sunset' hadden. We wachtten op de ondergang aan een soort uitkijkpunt met bankjes waar de toeristen en fotografen zich verzamelden. Aan de zijkant was een rotsblok dat op een olifant leek, heel apart (foto). Na een uurtje naar de golven en heremietkreeftjes gestaard te hebben was wel duidelijk dat de zon achter dichte wolken zou blijven. Na de spectaculaire zonsopkomt die we niet op Bromo zagen, misten we nu dus ook de zonsondergang op Gili Trawangan.

Na weer een lekker uitgebreid ontbijt, de fietsen teruggebracht en retourkaartjes voor het buureiland Gili Meno gekocht. Dat is een veel rustiger, en iets kleiner, eiland dan Trawangan. We wandelden heerlijk door de kampungs (mini-dorpjes) en langs de stranden. Op Meno zijn wel resorts en huisjes, maar veel minder dan op Trawangan. En het echte toeristenseizoen is nog niet begonnen, dus we waren nu bijna de enige toeristen. Toch stond er direct weer een kraaltjesvekoper naast ons toen we even uitpuften bij een moerashutje. We zagen ook een aantal verlaten en vervallen bungalowparken. Blijkbaar is er hier een paar jaar geleden een toeristengroei geweest die weer ingestort is. Lekker geluncht aan het strand bij de "Twee broers", vers geroosterde vis en Hawai salade, met uitzicht op Villa Ombak aan de overlant van het water. Maar na EEN dag hadden we dit eiland wel gezien. Het lijkt erop dat de meeste toeristen hier maar voor een paar dagen komen, als een uitje bij hun vakantie op Bali. Iedereen kijkt gek op als we zeggen dat we niet naar Bali zijn geweest.

De laatste nacht werd nog opgeluisterd door heuse tropische onweersbuien die ons de hele nacht uit de slaap hielden, met felle bliksem, langrollende knallende donder en heel harde stortregens. Tegen de ochtend was het weer droog, maar de "grote" weg langs de kust was wel veranderd in een modderpoel. Gelukkig konden we met een Lombok Ferrari (paard en wagen) met onze koffers en tassen naar de opstapplaats voor de snelboot naar Bali gebracht worden.

De boot deed er ruim twee uur over, en het laatste stukje ging over echte zee (Indische oceaan) met hoge golven. Onze koffers zagen er naderhand aardig gedeukt uit. Met de bus in een half uur naar de luchthaven van Denpasar op Bali. Daar waren we 5 uur te vroeg voor onze vlucht naar Jakarta. Er was nog wat gepuzzel over waar we moesten zijn, maar uiteindelijk belandden we in de juiste incheckhal. Daar werd ons verteld dat we over twee uur terug moesten komen. Het vliegveld wordt gerenoveerd, en er waren zelfs geen bagage transportbanden: alles moest met de hand! Dus maar weer twee uur wachten op een kale betonnen vloer, zonder eet- of drinkgelegenheden maar gelukkig wel gratis wifi. Daarna in anderhalf uur naar Jakarta gevlogen met Garuda. Daar zouden we een gratis hotelpendel krijgen. Na enig vijven en zessen en wat telefoontjes vond de chaufeur van het Aston hotel ons bij de 'domestic' terminal bij DE KFC.

Het was ongelooflijk druk om 21 uur in Jakarta en het duurde wel een half uur voordat we zelfs maar van de parkeerplaats af konden rijden. Daarna nog een half uur tot het hotel, onder andere over tolwegen. En dat terwijl het hotel naar verluid 'dichtbij' (op 10 minuten rijden) van het vliegveld af zou liggen.

Zoals we nu wel gewend zijn, is de entree van het hotel grandioos, maar je ziet direct ook achterstallig onderhoud wanneer je in de kamers komt. Helaas ook hier. De wc bleef lopen, de thermostaat van de airco werkte niet en de kamer stonk naar rook. We waren echter zo moe van de reis dat we meteen in slaap gevallen zijn.

Het is donderdagochtend 20 juni en heel erg rustig in Jakarta. Na een prima ontbijt gaan we eerst online inchecken bij Emirates. Dan wandelen we wat rond het hotel en zien dat veel kraampjes en winkels gesloten zijn. Ook is er heel weinig verkeer. Eens navragen of het soms een feestdag is?!

We proberen vandaag zoveel mogelijk uit te rusten en nog wat te slapen voor de lange terugreis. Vannacht vliegen we dan weer terug naar Nederland, met een tussenstop op Dubai.

We hopen dat deze verhaaltjes een beetje bij konden dragen aan het delen van onze vakantie ervaringen met allen die hierin geinteresseerd waren.