Yangtze- 3 kloven-sampan - Reisverslag uit Yichang, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu Yangtze- 3 kloven-sampan - Reisverslag uit Yichang, China van Sylvia en Rob Bruisten-van Son - WaarBenJij.nu

Yangtze- 3 kloven-sampan

Door: SylviaRob

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Rob

15 Oktober 2010 | China, Yichang

Heerlijk om nu weer in een plaats te zijn waar de lucht te zien is (Guilin) want de boottocht ging een beetje de mist in. De 2e dag werden we wakker met kletterende regen en ondanks allerlei optredens door het personeel (schilderijen borduren, snuisterijen decoreren met miniaturen) waren wij vooral blij met de mogelijkheid om al onze was te laten doen. Voor de prijs hadden we ook wel een aantal kledingstukken nieuw kunnen kopen (30 euro) maar dat kunnen we toch niet allemaal meekrijgen in onze al overvolle koffers. We hebben de doorgang door de kloven getracht vast te leggen op foto's, maar dat zijn vooral schilderachtige impressies geworden, voor zover we de camera niet te nat lieten worden.

In de middag stopte de regen gelukkig, en zaten we alleen nog met de mist. Dat was wel fijn want als excursie gingen we een 'kloof' bezoeken. Daartoe moesten alle 200 passagiers overstappen op een kleinere boot die een zijrivier invoer. Dit was het gebied van de Tujia minderheid en de jonge meisjes traden op als gids en de mannen moesten de houten sampans roeien, met 16 toeristen erin. De omgeving was mooi, met steil groen begroeide hellingen, waar ook nog eventueel 'wild life' in te zien was: dat waren dus enkele strategisch geplaatste geitjes. We kochten voor 4 euro de DVD met hun gezang erop, goed voor de uitbreiding van onze verzameling wereldmuziek.

De tocht duurde ruim 4 uur en we waren dan ook eindelijk eens een beetje hongerig. Steeds worden we zeer ruim gevoed, zowel bij ontbijt, lunch als diner. Nu was het direct weer het afscheidsdiner en intussen waren we een leuke groep van disgenoten geworden: de Canadezen, de Israeli's uit New Jersey en de Hamburgers. Na het diner was er een bonte avond. Naast enkele optredens door het personeel waren er nu ook bijdragen door de gasten. De grote groep Zuid-Duitsers deed vader Jacob in het Chinees en de Frans-Canadezen zongen een danklied op dezelfde melodie hierna in het Frans aan hun reisleiders. Rob heeft ook nog heel dapper een steentje bijgedragen: een wedstrijd tussen 2 vrijwilligers wie de meeste gladde muntjes van 1 bordje naar een ander kon overbrengen in enkele minuten, met eetstokjes. Door zenuwen verloor hij want 3 muntjes vielen op de grond. Ook wel zo sympatiek natuurlijk om zijn vrouwelijke tegenstandster te laten winnen. Tegen 22 uur was de avond afgelopen want toen startte de doorgang door de beroemde 3-kloven dam. Daartoe moest het schip een hoogte van 175 meter (!) dalen en dat gebeurde door 5 keer gesluisd te worden. Elke sluisgang duurde ruim 1,5 uur en omdat wij de volgende ochtend om 6.30 uur opgehaald zouden worden hebben we alleen naar de ingang in de 1e sluis gekeken (in de regen). De rest van de sluis -gebeurtenissen gingen echter niet ongemerkt voorbij, van slapen is die nacht bijna niets gekomen.

In de ochtend werden we keurig op tijd gehaald door weer een jonge student die voor onze begeleiding klaar stond samen met een chauffeur met grote luxe stationcar. We zouden 5 uur over de reis doen dwars door de bergen. Gelukkig bleek dit niet over bergweggetjes te gaan maar over 4-baans tolwegen die helemaal leeg waren! Eerst nog een beetje slaap inhalen en toen genoten van de prachtige landschappen. Na de bergen passeerden we een hoogvlakte met grote landerijen en onder andere rijstvelden met soms een waterbuffel erin. Halverwege een plaspauze bij een gigantische splinternieuwe parkeerplaats, met echter alleen een leegstaand restaurantgebouw en ervoor een fruitstalletje, zoals in een hutong. We waren uiteindelijk een uur eerder dan gedacht op het vliegveld van Wuhan. Daar hebben we ruim 4 uur moeten wachten en kunnen constateren dat vooral hele rijke Chinezen in staat zijn om vliegreizen te maken (chique gekleed en keurig gedrag: spugen en rochelen hooguit op het toilet). De vlucht verliep verder vlekkeloos en weer stond er een grote auto met chauffeur en gids voor ons gereed voor vervoer naar het prachtige Parkhotel in Guilin. Een klein nadeel van al deze persoonlijke transporten is dat je je steeds verplicht voelt om fooien te geven en daar gaat wel aardig wat euro's in zitten.

Morgen verder vanuit Guilin, met als grote vraag voor ons: gaan we wel of niet naar Sanya, Hainan? Het weer blijft daar zeer slecht in de voorspelling!

Zai jian

• 15 Oktober 2010 - 20:30

Dana (en Oma Riet):

Klinkt prachtig die boottocht! Heeft Sylvia geen last meer van haar buik? De tijd zal voor jullie zeker wel erg snel voorbij gaan, de laatste week van de reis is al aangebroken! We zijn benieuwd wat het wordt met Sanya en Hainan. Groetjes en ook een fijne reis gewenst van Oma!